Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

Aan de slag met je belastingaangifte?

Geplaatst op: 12-03-2017, 10:51:14

Je hebt tot en met 30 april 2017 de tijd om je belastingaangifte over 2016 te regelen. Natuurlijk gaat dat het makkelijkst als je de handigheidjes en aftrekposten kent. In eerdere artikelen noemden we er al een paar. Maar je kunt er natuurlijk nooit te veel van hebben. Nog drie!

1. Vergoeding voor vrijwilligerswerk is soms onbelast
Heb je vrijwilligerswerk gedaan, bijvoorbeeld voor een sportvereniging of stichting? En heb je voor je inzet een vergoeding gekregen?

In principe telt een vrijwilligersvergoeding gewoon mee voor de loon- en inkomstenbelasting (en valt dan onder 'resultaat uit overig werk' in box 1). Daar moet dus belasting over worden betaald.
Maar: als de vergoeding zó laag was, dat het niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk, dan geldt er een andere regeling.

Was de vergoeding die je voor je inzet hebt gekregen niet hoger dan 150 euro per maand en 1.500 euro over het hele jaar, dan hoef je er geen belasting over te betalen. Je hoeft dan ook niets aan te geven in het aangifteprogramma van de Belastingdienst.

2. Reiskosten openbaar vervoer aftrekken
Met het openbaar vervoer van en naar je werk (loondienst) gereisd? Als je voldoet aan de volgende voorwaarden, mag je een bedrag van je inkomen aftrekken ('reisaftrek'):

  • De afstand van een enkele reis van je woning naar je werk met het openbaar vervoer is meer dan tien kilometer.
  • Je reisde per week meestal één dag of meer naar je werk. Of je reisde op minimaal 40 dagen in het kalenderjaar naar dezelfde werkplek. Je mag alleen reizen meetellen die je binnen 24 uur heen en terug hebt gemaakt.

Voldoe je aan de voorwaarden, dan moet je nog wel een verklaring regelen.

Let op: je mag niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Er geldt een vast bedrag.  En als je reiskostenvergoeding van je werkgever krijgt, moet je dat bedrag in mindering brengen

3. Rente over restschuld is aftrekbaar
Heb je je eigen woning verkocht en is er een restschuld overgebleven? Misschien kun je de rente over deze restschuld aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.

Als je aan de volgende twee voorwaarden voldoet, mag je de betaalde rente en financieringskosten nog maximaal 15 jaar na de verkoopdatum aftrekken:

  • Je hebt de woning verkocht na 28 december 2012.
  • Deze woning was je hoofdverblijf.

Let op: het kan zijn dat je een restschuld hebt, maar dat die door de Belastingdienst niet als restschuld wordt gezien.

Bron: www.iexgeld.nl van 11 maart 2017

Ga terug naar de vorige pagina